”Tekijänoikeudelliset syyt”

Kulttuuritieteiden klassinen esimerkki siitä, miten kielellä ei vain kuvata maailmaa, vaan myös luodaan maailmaa on se, että samaa henkilöä kutsutaan toisessa porukassa terroristiksi ja toisessa vapaustaistelijaksi. Nimitystä vaihtamalla vaihtuu myös näkökulma tämän henkilön toimintaan aivan toiseksi.

Tekijänoikeuksista käytävä keskustelu ja siinä yhteydessä käytetyt käsitteet tuovat vähän väliä mieleen terroristi vai vapaustaistelija -esimerkin.

Ehkä selkeimmin tämä näkyy silloin, kun tv- tai radiokanava kertoo, että jokin aineisto ei ole heidän verkkopalvelussa tarjolla ”tekijänoikeudellisista syistä”.

Mitä nämä tekijänoikeudelliset syyt ovat? Estävätkö tekijänoikeudet tv-kanavia julkaisemasta tv-sarjoja verkossa?

Syy siihen, ettei tv-kanavalla esitetty elokuva ole myös verkossa on se, ettei tv-kanava ole maksanut elokuvan verkko-oikeuksista. Tähän voi olla useita syitä: tv-kanava on pihi tai myyjä ahne. Kaikki syyt, mitkä voivat torpata minkä muun tahansa ostotapahtuman, voivat olla syypäitä.

”Tekijänoikeudellisten syiden” käyttäminen selityksenä sille, ettei ohjelma ole tarjolla verkossa on yhtä hassua, kuin minä selittäisin, ettei minulla ole autoa ”rikoslaillisista syistä”. En nimittäin ole halukas ostamaan autoa ja rikoslaki kieltää minua sitä varastamasta.

Erityisen ikävä ”tekijänoikeudelliset syyt” -perustelu on silloin, kun sitä käyttävät sellaiset yritykset, joiden koko liiketoiminta perustuu nimenomaan tekijänoikeuksien kaupalliseen hyödyntämiseen.

Tero Koistinen
Tero Koistinen

Kirjoittaja on Suomen Filmikamarin toimitusjohtaja

Suomen Filmikamari on 1923 perustettu elokuva-alan keskusjärjestö, jonka jäseniä ovat Suomen elokuvateatteriliitto – SEOL ry, Suomen elokuvatoimistojen liitto ry sekä Suomen elokuvatuottajien keskusliitto ry.

Kuva: Kimmo Sillanmikko